Acupunctuur na keizersnede

In Nederland komt ongeveer 17% van de kinderen ter wereld via een keizersnede. Alhoewel dat een lager percentage is dat in de meeste westerse landen, betekent dit nog steeds dat bijna 1 op de 6 vrouwen het moederschap met een heftige buikoperatie begint.

De implicaties van een keizersnede zijn best groot; zowel op korte als op lange termijn. Vaak zijn moeders noodgedwongen enige tijd gescheiden van hun baby, maar postoperatief komen er ook nogal wat pijnklachten voor, die regulier verholpen worden door pijnstillende medicatie. Mede vanwege mogelijke bijwerkingen heeft dit een enorme invloed op het gestel en herstel van de moeder na de operatie. Komt daar nog eens bij, dat ze ook nog aan het ontzwangeren is en aan een nieuw kindje en bijbehorend ritme moet wennen.

Om deze overgang zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen, zou het voor veel moeders fijn zijn om zo min mogelijk medicatie als mogelijk is in te zetten bij het herstel.

Onderzoek heeft nu uitgewezen dat acupunctuur helpt om postoperatieve pijn als gevolg van een keizersnede te verlagen. De totale groep waar dit onderzoek over spreekt bedraagt 60 personen. De ene groep kreeg pijnbestrijding met behulp van Sufentanil en de andere groep middels acupunctuur en meer in het bijzonder de punten  Maag 36 en Milt 8. Beide punten spelen een belangrijke rol in het balanceren van het (onderbuik) gebied en zorgen voor de vermindering van buikpijn -en gynaecologische pijn, en zijn bij uitstek geschikt om buik en baarmoeder te laten herstellen en de bloedkwaliteit in die regio te verbeteren.

Het onderzoek had als uitkomst dat acupunctuur veilig en effectief is in de postoperatieve pijnreductie. Aanbeveling is dat er aanvullend onderzoek plaats zou vinden om bovengenoemde constateringen te bevestigen.

Helaas is het in Nederland bijna niet mogelijk om ten tijde van de operatie de pas bevallen mama middels acupunctuur te ondersteunen. Maar eenmaal thuis kunnen we ze wel ondersteunen.

Mijn ervaring en ook de ervaring van veel lotgenoten heeft me geleerd, dat er 6 weken postpartum geen centraal loket meer is waar deze vrouwen terecht kunnen. De nacontrole bij de gynaecoloog is geweest en ook de verloskundige is niet meer ‘in the picture’. Maar écht goed voelt de jonge moeder zich nog niet.

Uit onderzoek van het VU-mc blijk dat er jaarlijks zo’n 5000 vrouwen last blijven houden van (tussentijdse) bloedingen na een keizersnede. Niet zelden heeft de moeder ook last van pijnklachten of een verdoofd gevoel bij het litteken, stemmingswisselingen, depressie, moeilijkheden met slapen, ongewenst urineverlies, een niche, verklevingen rondom de baarmoeder of zelfs moeite met zwanger worden bij een nieuwe kinderwens.

Middels een luisterend oor, verbetering van de doorbloeding naar het litteken, acupunctuur, ontspanningsoefeningen en lichaamsgerichte oefeningen hebben we een uitgekiend programma ontwikkeld waardoor de moeder zichzelf naast de zorg voor een jong gezin weer op kan laden en helemaal kan herstellen.

Het zou super zijn als wij de goede resultaten die we in de praktijk behalen ook middels onderzoek zouden kunnen aantonen. Dat is voor de toekomst. Eerst maar eens bewustzijn en aandacht voor deze vergeten groep creëren, dan volgt de rest hopelijk vanzelf.

Is jouw menstruatiecyclus in balans?

Hoe weet je nou of je menstruatiecyclus in balans is? Volgens de Chinese geneeskunde duurt een ideale cyclus  in totaal 28/29 dagen en voel je je menstruatie niet aankomen qua pijn. Natuurlijk is dat wel wat lastig als je niet hebt bijgehouden wanneer je precies menstrueert, maar het is wel een teken dat jouw lijf waarschijnlijk geen blokkades heeft.

Je menstruatiebloed vloeit ongeveer 5 dagen, en in totaal verlies je een tequillaglaasje bloed. Meestal de eerste dagen wat meer en daarna minder. Het is mooi helderrood bloed, zonder klontjes of stipjes, zonder dikke slijmdraden en het stinkt niet. Naarmate de dagen vorderen wordt het bloed wat bruiner. Een menstruatie in balans doet geen pijn.

Yinne deel menstruatiecyclus

Je menstruatieperiode en de opbouw van je baarmoederslijmvlies is het Yinne deel van je cyclus. Je temperatuur is op dag 1 van je menstruatie 36,4 of 36,5 graden (’s ochtends vroeg voordat je opstaat). Ben je boven de 40: dan is 36,6 ook een prima temperatuur.

Yin is het voedende aspect van je lichaam. In je Yinne fase is de fase bij uitstek om meer aandacht voor je innerlijk bewustzijn te hebben. Om rustmomenten in te bouwen, eerder naar bed te gaan, momenten voor jezelf waarbij je aandacht aan jezelf schenkt. Vind je het moeilijk om innerlijke rust te ervaren? Kom dan juist in deze fase bij ons langs. Een acupunctuursessie doet vaak echt wonderen.

Naarmate de dagen naar je eisprong toe vorderen groeit het baarmoederslijmvlies. Je vagina wordt natter en het vaginale slijm kan zo dik worden als eiwit en is helder.  Dit zijn allemaal tekenen van vruchtbaar slijm en het is logisch dat je je in deze periode het meest sexy en ontvankelijk kunt voelt van je hele cyclus.

Eisprong tot aan menstruatie = Yang

Met je eisprong op dag 14 of 15 gaat je temperatuur strak omhoog naar 37 graden en precies 14 dagen blijft het daar stabiel (bij sommige vrouwen 15 of 16 dagen) totdat je weer menstrueert en de temperatuur weer zakt.

In de Yange fase ben je daadkrachtiger, vuriger. Je neemt beslissingen en gaat over tot actie. Je stelt je grenzen. Ben je in balans dan voel je je ook in deze fase in balans. Het Yin is voldoende om het Yang te dragen. Je hebt dan geen last van een emotionele rollercoaster.

Ben je nou wel snel geirriteerd of huilerig of heb je gespannen borsten? Dan is Chinees gezien je leverenergie waarschijnlijk gestagneerd. Of jouw Yinne energie is wat weinig, waardoor de warmte in je lijf teveel voelt: impulsen van de buitenwereld, dingen die extra energie van je vragen, zijn dan al snel teveel van buiten.

Is je cyclus niet in balans?

Heb je een lange of juist korte cyclus? Of PCOS of gewoon geen cyclus? Ervaar je pijn bij je menstruatie? Heb je klontjes in je menstruatiebloed? Verlies je heel veel bloed of juist superweinig? Heb je endometriose? Heb je onvruchtbaar cervixslijm? Of veel last van PMS klachten of migraine gerelateerde klachten aan je cyclus?

Over al deze klachten ga ik de komende tijd een blog schrijven met tips voor je om in je levensstijl aan te passen. Ook meer uitleg over hormonen en hoe je een BBT curve (temperatuurcurve) Chinees gezien kunt interpreteren.
En weet dat het soms wel wat tijd kost, maar dat er ontzettend veel aan te veranderen is met acupunctuur, voeding en kruiden, massage, visualisatie en vooral lifestyle.

Bijwerkingen van de hormoonspiraal

Regelmatig krijg ik vrouwen in de praktijk die last hebben van stressklachten, concentratiestoornissen, niet lekker in hun vel zitten of zelfs last hebben van paniekaanvallen.

Voor mezelf heb ik al een link gelegd met het hormoonspiraal omdat bij uitvragen naar de oorzaak en aard van de klachten, de grote gemene deler was dat de klachten zijn begonnen, of verergerd nadat er een (Mirena) hormoonspiraal is geplaatst.

Van hun dokter hebben deze vrouwen altijd te horen gekregen dat er geen verband kon zijn, omdat de hormonen slechts lokaal afgegeven zouden worden en daarom geen invloed in de rest van hun lijf zouden hebben.

Wat schetst nu mijn verbazing?

Het hormoonspiraaltje als anticonceptiemiddel heeft bij veel vrouwen mogelijk ongewenste bijwerkingen, concludeert het Erasmus MC in een vandaag verschenen onderzoek.

Uit dit onderzoek blijkt dat vrouwen met zo’n spiraaltje hogere cortisolwaarden hebben, een hogere hartslag tijdens stress testen hebben en in het algemeen hogere niveaus van haarcortisol hebben dan vrouwen die andere vormen van anticonceptie gebruiken. Langdurige chronische stress kan leiden tot psychische aandoeningen zoals depressie en concentratieproblemen.

Natuurlijk is het zo dat er meerdere mogelijk oorzaken kunnen zijn van bovengenoemde klachten. Dit kan gelegen zijn in andere chronische stress, vitamine tekort, een verminderding van de lever- of darmfunctie en blootstelling aan exogene oestrogenen zoals BPA (gevonden in plastic flessen of persoonlijke verzorgingsproducten, om er maar een paar te noemen).

De wijd verspreide aanname dat een hormoonspiraal alleen lokaal zou werken en daarom geen invloed heeft op de rest van het lichaam, is wat mij betreft niet evident en ook niet logisch: het lichaam is namelijk één groot terugkoppelingsmechanisme en iets wat in 1 deel van het lichaam gebeurt wordt wel degelijk aan een ander deel van het lichaam doorgegeven.

De (Mirena) hormoonspiraal bevat een progestogeen [een hormoon dat dezelfde eigenschappen heeft als progesteron maar het niet is]: Levonorgestrel.

Westers gezien werkt het als volgt*:

“de Mirena bevat een hormoon waarvan de werking op het baarmoederslijmvlies te vergelijken is met die van progesteron (een hormoon dat door het eigen lichaam wordt gemaakt). Levonorgestrel, het hormoon in Mirena, wordt continu toegediend en zorgt ervoor dat het endometrium in een rustfase komt zodat het niet meer reageert op oestrogenen (vrouwelijke hormonen die in de eierstokken worden aangemaakt). Daardoor wordt het baarmoederslijmvlies niet meer opgebouwd.”

In de Chinese geneeskunde zeggen we dat als de functie van een orgaan wordt stil gelegd, het stagneert. Die stagnatie is van invloed op het totale systeem.

Dus als een hormoonspiraal alleen op lokaal niveau receptoren bindt, en daardoor een terugkoppeling aan de hersenen en bijnieren geeft dat er lokaal voldoende progesteron is, waardoor er ook niet meer op oestrogenen wordt gereageerd, ben je dan eigenlijk niet je hele hormoonstelsel voor de gek aan het houden? En zou het dan kunnen dat het lichaam daardoor in de stress schiet?

En door deze stress wordt ultimo het fight/flight systeem van ons autonome zenuwstelsel geactiveerd, wat mijns inziens best een verklaring zou kunnen zijn voor de aanwezigheid van verhoogde cortisolwaarden. Maar ja, ik kijk vanuit een holistisch perspectief, en gebruik het liefst mijn gezonde verstand. Ik kan het op dit moment alleen niet wetenschappelijk staven.

Desondanks raad ik vanuit mijn expertise als acupuncturist gespecialiseerd in vrouwengeneeskunde altijd aan om te overwegen de hormoonspiraal te verwijderen en te zien wat voor effect dat heeft. Een advies dat door onderzoeker Jurate Aleknaviciute ook wordt gegeven. De huidige richtlijn voor informatie over het hormoonspiraaltje moet volgens haar „dringend” herzien worden.

Het gros van mijn cliënten besluit de spiraal uiteindelijk te laten verwijderen en ziet met eigen ogen de verbetering. Tegelijkertijd ondersteun ik tijdens de consulten het lichaam weer om de systemen die door de werking van het hormoonspiraal tot stilstand zijn gelegd, weer op gang te brengen. Ook nemen we samen andere vormen van (natuurlijke) anti-conceptie door, waardoor het lichaam de kans krijgt om zelf het hormonaal evenwicht in het lichaam te herstellen.

* (bijsluiter gevonden op www.healthcare.bayer.nl)

Lets talk about sex -Interview Daniëlle Willems

In aanloop naar het congres van de Nederlandse Vereniging voor Acupunctuur ben ik geïnterviewd over mijn specialisatie in seksualiteit en dan met name over het onderwerp: anorgasmie. Met dat onderwerp heb ik tijdens mijn studie Klassieke Acupunctuur de scriptieprijs gewonnen bij Qing Bai.

Zomer!

Zomer! Lange dagen gevuld met zonneschijn, een overvloed aan energie, veel buitenactiviteiten en vakantie zorgen ervoor dat iedereen het hele jaar naar dit seizoen uitkijkt. De zomer begint op de langste dag van het jaar -21 juni- en de extra uren zonlicht in de zomer geven ons de tijd om onze energie optimaal te gebruiken en deel uit te maken van de overvloed die ons omringt.

De zomer is yang bij uitstek en het element dat aan de zomer gekoppeld is, is vuur. Vuur staat symbool voor geestdrift en levenskracht. Het is een bron van licht en energie. De effecten ervan zijn duidelijk. Kijk maar om je heen naar de natuur: zie de bloemen en planten die tot bloei komen en vrucht gaan dragen. Zelf voel ik me ook veel beter in de zomer.

Mijn stemming is veel opgewekter dan in de winter en mijn vitaliteit en energievoorraad zijn ook groter. Ik maak moeiteloos gebruik van de kracht van de zomer om reeds opgestarte projecten uit te voeren.

De natuur van vuur is dat het zich verspreidt, het gloeit, is expansief en warm. In de zomer ben je over het algemeen ook levendiger; je voelt je vaker optimistisch en vol vertrouwen, empathisch, toegewijd en enthousiast. Maar omdat vuur de neiging heeft om om zich heen te grijpen, is het van belang het wel te begrenzen, anders wordt het een uitslaande brand en daarmee onbeheersbaar.

Problemen die zich in de zomer dan ook kunnen voordoen zijn uitdroging en geestelijke instabiliteit. Dat is ook wel te verklaren, want emotioneel gezien zijn zomer en het vuur element gekoppeld aan vreugde en het orgaan waarmee de zomer verbonden is, is het hart. In het hart huist de geest en het hart wordt ook wel gezien als de keizer die alles aanstuurt. Daarom is het belangrijk het hart en dus ook je geest te voeden en te koesteren, want wordt het vuurtje te hoog opgestookt, kan het allerhande problemen veroorzaken. Te denken valt daarbij aan rusteloosheid, slaapstoornissen, overmatige (of te weinig) transpiratie, huiduitslag of zelfs geheugen- of concentratieproblemen.

Balans is in de Chinese Geneeskunde het toverwoord.

En ook: voorkomen is beter dan genezen. Daarom gaven de Chinese artsen duizenden jaren geleden al tips om optimaal van het vuur van de zomer gebruik te maken, maar het tegelijkertijd te begrenzen.

Het allerbelangrijkste is om voldoende water te drinken, want daardoor voorkom je dat je uitgedroogd raakt.

Een schijfje citroen geeft je extra smaak en extra verkoeling. Zorg dat je dus altijd een flesje water bij je hebt en drink regelmatig kleine slokjes. Drink je pas als je dorst hebt, dan ben je eigenlijk al te laat.

Doseer je inspanningen over de dag.

Sta vroeg op: morgenstond heeft goud in de mond en ga wat later slapen dan bijvoorbeeld in de winter. Het is toch nog licht en je zal toch nog niet moe zijn. Vaak is het beter om niet op het heetst van de dag je maximale lichamelijk inspanning te doen. In mediterrane landen is het bijvoorbeeld heel gebruikelijk om een siësta te houden.

Zoek op het heetst van de dag de schaduw op.

Dit voorkomt ook het verbranden van onze vaak toch zeer gevoelige huid. Is je huid toch verband, smeer er dan pure Aloë Vera op, of anders biologische kokosolie met daarin een paar druppels tea tree olie. Dit voedt de huid op een diep niveau en voorkomt vervellen. Wil je toch de zon in om je batterij voor de winter op te laden, doe dat dan na 4 uur wanneer de zonkracht al is afgenomen.

Ook met voedsel is er veel winst te behalen.

Het is het perfecte seizoen om wat verkoelende en yinne voedingsmiddelen te eten.

Denk maar eens aan een picknick met fruit en salades! Watermeloen(sap), abrikozen, aardbeien, kersen, tomaten, broccoli, waterkers, koriander, vis, komkommer en verse muntthee verwijderen de hitte en houden je vloeistoffen op peil. En alhoewel die barbecue met grote stukken vlees heel aanlokkelijk klinkt, heeft (rood) vlees over het algemeen een hele verhittende natuur, waardoor het eerder olie op het vuur gooit dan balanceert.

Ik wens je een zinderende zomer!

Gezond zwanger!

“Voor zwangerschap is een topconditie nodig!” las ik vandaag in de Telegraaf met daarin de resultaten het onderzoek van pre-conceptie onderzoeker Marjon Poels.

Als Chinees geneeskundige gespecialiseerd in vruchtbaarheid en zwangerschap wisten mijn collega en ik dit natuurlijk lang, maar het is altijd leuk om het ook Westers Medisch bevestigd te zien.
De conditie van de aanstaande ouders is niet alleen van invloed op de kans om zwanger te worden, maar is zelfs essentieel bij het tegengaan van allerlei zwangerschapscomplicaties die met elkaar samenhangen zoals vroeggeboorte, hoge bloeddruk en diabetes.

Het blijkt dat bijvoorbeeld roken en obesitas van invloed zijn op de ontwikkeling van de baby en dat bijvoorbeeld roken de kans op een vroeggeboorte verhoogt. Zo vreemd is dat niet, omdat alles wat we doen of laten een bepaald effect heeft. Soms is dat effect direct zichtbaar; soms niet. En vaak zijn we verleerd om te kijken naar de effecten die onze leefstijl hebben om onze conditie.

Volgens de Chinese Geneeskunde begint de conceptie ruim 100 dagen voor de conceptie. Het moge duidelijk zijn dat hoe beter de kwaliteit van het eitje plus het zaadje, hoe betere uitkomsten dit voor het vruchtje heeft.
Zelf heb ik bijvoorbeeld voordat ik zwanger wilde worden een eigen check-up gedaan en heb ik een maand de tijd genomen om mijn lichaam en geest in balans te brengen. De 1e maand dat mijn man en ik probeerden een kindje te verwekken ben ik ook zwanger geraakt!

Omdat veel vrouwen het moeilijk vinden om zelf te beoordelen hoe hun gezondheid in relatie tot hun kinderwens ervoor staan, bieden we je bij vrouwengeneeskunde een ‘pre-conceptie check- up’ aan. We kijken hierbij naar jou, je levensstijl, je voeding, je gezondheid en zelfs je ‘mindset’ zodat we jou die handvatten kunnen aanbieden waardoor jij je conditie van je baarmoeder en hele lichaam op korte termijn zo optimaal mogelijk verbetert.
Met acupunctuur in combi met visualisatie, gynaecoviscerale massage, voeding en lifestyle te combineren, geef je je lichaam een reset en kan je op korte termijn vooruitgang zien. Zo geef je jezelf en je kindje de meest solide basis voor een gezonde zwangerschap.

Eisprong: verloopt die van jou moeiteloos?

Net zoals het jonge kopje van een plantje nu door de grond heen breekt, zo springt ook in je menstruatiecyclus het eitje iedere maand. De eisprong is idealiter op de 14 of 15e dag na je eerste dag van je menstruatie. Dit is een bijzonder moment: het eitje komt uit jouw schatkist van eitjes die […]

Het is lente!

Het is lente! En dat brengt met zich mee dat er een nieuw gevoel van vreugde en verwachting in ons naar boven komt.
De dagen worden langer, de zonnestralen worden krachtiger en de lucht zindert van verwachting terwijl het zich opmaakt voor de immense transformatie die de lente met zich meeneemt.

Zelf merk ik dat ik het donker van de winter met gemak van me af kan schudden en dat ik zin heb in nieuwe projecten.

De zaadjes van verandering die ik zelf in de herfst heb geplant, komen nu uit en geven ons nieuwe energie om tot bloei te gaan komen.

Ik doel natuurlijk op het nieuwe team van Vrouwengeneeskunde.nl dat ‘onder de grond’ heeft kunnen ontkiemen, om nu in de lente te ontspruiten!

Ondanks de belofte van een nieuw begin, kan de energie van de lente ook zorgen voor prikkelbaarheid en zelfs boosheid. Volgens de Chinese Geneeskunde is dat ook wel te verklaren. De lente is verbonden met de lever en met hout en wordt geassocieerd met groei en ontwikkeling. De lever is verantwoordelijk met de vrije stroom van Qi in het hele lichaam. De lever heeft naast de vele fysiologische functies volgens de Chinese Geneeskunde ook emotionele en spirituele functies. De emotie die hierbij hoort is boosheid.

De lever is als het ware als een generaal die een leger leidt. Het is de taak van de lever om ervoor te zorgen dat alle troepen van het lichaam samenwerken voor het welzijn van het geheel. De belangrijkste taak is om alles vloeiend te houden. Lukt dat niet dan vliegt de vlam in de pan en is er sprake van stagnatie en wrijving (die zich in het dagelijks leven in boosheid uit).

Daarom is het zaak om vooral in de lente lekker te gaan bewegen. Hierdoor wordt er stagnatie voorkomen en zal er minder druk op de ketel zijn. Ga wandelen en fietsen of boek een yoga les! Vooral het rekken en strekken van de ledematen voedt de pezen en zorgt ervoor dat de vrije stroom van energie om elke plek van het lichaam kan komen.

Omdat de lente de tijd is voor een nieuw begin, is het een mooie gelegenheid om letterlijk nieuwe patronen aan te leren.
Laat allereerst je verbinding met het verleden los. Woede en wrok over dingen die gebeurd zijn, vormen een slechte voedingsbodem voor nieuwe projecten. Ze vergiftigen de grond.
Vergeef jezelf en vergeef anderen en richt je blik voorwaarts.

Doe eens gek en probeer iets nieuws! Wat zou je graag willen doen maar heb je nooit het lef of de tijd voor gehad? Blijf het een idee in je hoofd of durf je het aan dit verlangen tot bloei te laten komen?

Voedt jezelf door meer groene groente te eten. Groen is de kleur van de lever en van de lente. Het eten van jonge planten – verse bladgroenten, spruitjes, en jonge graangrassen- ondersteunt de leverfunctie en helpt de energie in beweging te houden. Ook zure producten stimuleren de stroom van lever qi en daarom is het aan te raden ’s ochtends wat water met citroen te drinken, en bijvoorbeeld appelazijn & olijfolie als dressing op de sla te gebruiken.

Merk je dat je desondanks toch niet in balans bent, is het misschien een aanrader om eens langs te komen voor een acupunctuurbehandeling, waardoor je met een hernieuwde kracht aan dit mooie seizoen kan beginnen!

Ik wens je een mooie lente!